onceuponatimeinberlin.reismee.nl

M'n laatste weken in het Berlijnse

Zoooo, en dan breekt alweer m’n laatste reisblog aan over mijn Berlijnse avonturen……...

Het zit er namelijk alweer bijna op voor mij; m’n uitwisseling is afgelopen en over een paar dagen vertrekt mijn vliegtuig vanuit Flughafen Schönefeld……….

Laat ik beginnen te zeggen dat ik extreem dankbaar ben. Dankbaar voor een onvergetelijke tijd in dit waanzinnige creatieve doolhof en bovenal ook ontzettend dankbaar voor het ontmoeten van zoveel mooie mensen……… Daarnaast ben ik ook dankbaar voor het feit dat m’n uitwisseling ook op papier geslaagd is: ik heb namelijk alle tentamens gehaald!!!!

Daar ben ik natuurlijk erg blij mee, eens te meer omdat het mijn eerste tentamenperiode in het buitenland is geweest en ik alle examens moest halen om aan de vereiste studiepunten te komen. Het was voor mij persoonlijk ook nog een extra uitdaging aangezien de school waar ik dit semester heb gestudeerd niet zomaar een ‘Hochschule’ bleek te zijn maar een ‘private-university’. Dat houdt in dat er op hetzelfde niveau onderwezen wordt als op een normale Duitse universiteit maar dan in kleinere groepen, waardoor er meer persoonlijk contact mogelijk is met de professoren.

Dat hield echter ook in dat de examens die ik vorige week moest doen logischerwijs op universitair niveau waren en dat was toch wel even slikken voor me aangezien ik in Nederland uiteraard niet aan een universiteit studeer, maar aan een hogeschool. Vanwege de (grote) hoeveelheid leerstof kregen we daarom ook een hele week vrij om te studeren, dat was ook wel zeeeeer welkom!!! M’n normale weekroutine met minimaal 2 keer per week stappen moest dus ook tijdelijk even ‘aangepast’ worden………

Maar goed; het is allemaal erg goed gegaan! Ik heb alle tentamens gehaald en daar ben ik uiteraard heeeeel erg blij mee! Alleen het puntensysteem hier in Duitsland is nog steeds een beetje wennen voor me; zo had ik bijvoorbeeld voor een schiftelijk examen over media en communicatie een 2,0 gehaald. In Nederland zou ik me natuurlijk doodschamen voor zo’n punt maar in Duitsland staat het gelijk aan 84% van de vragen goed; daar kan ik dus prima mee leven!

De toetsweek werd uiteindelijk geheel in stijl afgesloten met het concert dat we afgelopen vrijdag met ons ensemble, "The Goldmembers", hebben gegeven in een volle zaal op school. Dat was ook voor punt aangezien het ensemble onderdeel is van m’n vakkenpakket. Met "The Goldmembers" hebben we het afgelopen semester ook als een malle gerepeteerd en dat betaalde zich vrijdag uit; alles viel op z’n plek en het publiek was zeer enthousiast!!! Het was voor mij persoonlijk ook erg fijn om met zo'n knaller af te sluiten omdat het automatisch ook mijn afscheid van de school was; ik hoefde daar na het concert niet meer te zijn. Uiteraard gingen we wel nog tot in de vroege uurtjes de kroeg in om te checken of je van Duits bier ook aangeschoten kunt raken (ja dus!).

De afgelopen dagen staan nu vooral in het teken van afscheid nemen en dat valt me zwaar……… Ik heb gedurende het hele semester zóveel interessante, mooie, lieve en inspirerende mensen leren kennen dat het nog knap lastig gaat worden om dat allemaal achter me te laten zodra het vliegtuig straks weer opstijgt…….. Daar komt nog eens bij dat deze stad zo idioot groot is dat ik het gevoel heb nog niet eens 5% te hebben gezien. Het zal echter geen definitief ‘vaarwel’ worden want daarvoor voelt Berlijn nu al te zeer als een 'tweede thuis'. Dat komt alleen al door het sociale leven dat ik hier heb mogen opbouwen gedurende het afgelopen halfjaar, want wát ga ik iedereen missen zeg………..

Maar goed; ik geniet nu nog even volop van m’n laatste dagen hier want alles wat ik nu ga doen zal ‘voor het laatst’ zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld afgelopen zaterdag, met veel plezier, voor het laatst drumles gegeven aan een klasgenoot, ben ik voor het laatst uitgegaan met een reggae band die inmiddels ook goede maten van me zijn geworden en morgen ga ik uiteten met m’n te gekke klasgenoten als afscheid……...

Wat echter blijft zijn de herinneringen, want dat deze stad indruk op me heeft gemaakt is een understatement! En al had ik niet alle examens gehaald dan was de uitwisseling voor mij persoonlijk nog steeds een groot succes geweest; Berlijn was namelijk alles wat ik ervan gehoopt had én meer!!

Maar nu komt er dus een einde aan, zoals ook aan dit laatste ‘Berlijnse-blog’…….. Een dikke pluim voor iedereen die het tot hier heeft volgehouden met lezen; chapeau!! En voor iedereen die halverwege al is afgehaakt; ook alle begrip!!!

Ik kan mijn hele verhaal van hierboven ook eigenlijk het beste in het Duits samenvatten; Berlin, Danke für alles!!!! Du warst sooooo wunderbar………

Tschüss, Bob

Reacties

Reacties

Jos Baur

Sjun gesjreve Bob, en t woar zeker neet te lank. Tot woonsdig mesjien. Jrus Jos

Mam

Ouwieje mup, dat has se wer sjun verwoord??
Wat bin ich blie veur dich dat t zo’n onvergaetelijke tied is gewès in Berlien❣️❣️
Nog gans ff doa, en dan heivusj, kloar maake veur n nuij avontuur?‍♀️
✈️Gooj rees en t❤️t murge?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!