onceuponatimeinberlin.reismee.nl

Gewenning en verwenning!

Het is alweer dik een maand geleden sinds mijn vorige reisblog dus wordt het weer eens hoog tijd voor een (duchtig) volgend “hoofdstuk”!!

De afgelopen maand stond voor mij in het teken van een heleboel verschillende dingen maar in eerste instantie vooral van ‘gewenning’. Ik ben nu onderhand namelijk he-le-maal gewend aan het ‘stadse leven’ en ik kan maar moeilijk uitdrukken hoe goed me dat bevalt! Waar oktober nog een beetje in het teken stond van; ‘hoe pak ik vandaag in vredesnaam niét de verkeerde trein naar school’ heb ik inmiddels m’n weg prima kunnen vinden in dit prachtige betonnen doolhof!

Trouwens, dat betonnen valt eigenlijk best wel mee; natuurlijk zijn er belachelijk veel grote gebouwen maar Berlijn is ook nog altijd Europa’s groenste metropool en dat merk je aan álles. Zo ga ik bijvoorbeeld minimaal twee keer per week rennen in een van de vele parken en heb ik me er al mentaal op voorbereid dat ik van het grootste park (Tiergarten) lang niet alles zal hebben gezien wanneer m’n uitwisseling erop zit…… Daar komt nog eens bij dat de wijk waar ik woon ook nog eens súpergroen is en er een bos op loopafstand ligt; dat rennen komt dus dik voor mekaar hier!

En over m’n woning gesproken; daar heb ik écht waanzinnig mee geboft! Naast dat m’n kamer ongeveer twee keer zo groot is als m’n Tilburgse casa is de omgeving daarnaast ook nog eens bijzonder rustig voor een miljoenenstad; geen voorbij scheurende auto’s of het constante kabaal van sirene’s!

Ik heb het daarnaast ook erg getroffen met de medebewoners, een van hen is Oliver; de eigenaar van het huis. Oliver is een bijzonder aardige Berlijner, opgegroeid in Oost-Berlijn ten tijde van de muur en heeft dus ook al het nodige meegemaakt....... Hij is werkzaam als muziek-en theaterjournalist (hoezo toevallig?!) en we hebben dus logischerwijs veel toffe gesprekken over muziek en onze gemeenschappelijke helden zoals onder andere Bowie.

Die toffe gesprekken vinden sowieso altijd plaats wanneer we s’avonds samen zitten te eten, dat gebeurd nu bijna wekelijks. Aangezien Oliver bepaald geen keukenprins is en ik juist wél heel graag kook eten we nu geregeld samen om dan na het eten nog uren na te tafelen met uiteenlopende gesprekken over muziek, films of kunst in het algemeen; erg gezellig dus!

Over eten gesproken: dat kun je hier (zoals al eerder vermeld) echt ontzettend goed!! De afgelopen maand ben ik weer behoorlijk wat verschillende tentjes afgegaan en heb ik onder andere de (volgens velen) beste Currywurst (Curry 36) en de beste kipdöner (Rüyam) van de stad mogen proeven. Naar mijn mening mogen de uitvinders van beide specialiteiten met terugwerkende kracht de Nobelprijs voor voeding krijgen!

En over döner gesproken, even een kort lesje in döner-geschiedenis; het beroemde broodje schijnt hier ook uitgevonden te zijn door een Turkse immigrant. Kadir Nurman serveerde hier vanaf 1972 zijn eerste broodjes döner kebab, sindsdien is dit héérlijke broodje uitgegroeid tot het meest geliefde fastfood-item van de stad. Dat de Berlijnse döner ook van een ander kaliber is dan in Nederland spreekt dus ook voor zich.

Een ander nieuw gerecht dat ik hier voor het eerst heb geproefd is Ramen; een Japanse noedelsoep die veeeeels te lekker is! Deze smaaksensatie vond voor mij voor de eerste keer plaats in een te gek Ramen-tentje in Kreuzberg: Cocolo Ramen. Ik werd daar vergezeld door een paar nieuwe muziekvrienden die ik heb leren kennen en een van hen was David, een Amerikaanse drummer die momenteel bij the Blue Man Group speelt.

Toen we tijdens het slurpen aan de noedelsoep aan de praat raakten over muziek bleek hij, net als mij, een groot Genesis-fan te zijn en nodigde me uit om eens backstage te komen kijken in het Blue Man-theater. Dat was uiteraard niet tegen dovemansoren gezegd en zo zaten we dezelfde week nog samen in de repetitieruimte van de Blue Man Group (pal onder het podium) drumduetten van Genesis integraal na te spelen; wat-was-dát-gaaf……!!!

Naast die toffe ontmoeting met David vond er nog een andere toffe ontmoeting plaats in November: mijn lieve ouders kwamen me namelijk opzoeken!! Nadat ik ze twee maanden niet meer had gezien was het natuurlijk erg tof (en ook best bizar) om ze eindelijk eens de stad te laten zien en wát een waanzinnig weekend hebben we gehad!

Naast alle toeristische trekpleisters zoals de Brandenburger Tor, Fernsehturm en de Dom heb ik ze ook andere stukjes van Berlijn laten zien waar ik zelf graag kom, zoals bijvoorbeeld Messedamm en vliegveld Tempelhof. Om het weekend in stijl af te sluiten had ik nog een verrassing voor ze; we gingen, op uitnodiging van David, naar de Blue Man Group en voor die show schieten woorden écht te kort………

Over afsluiten gesproken; dat ga ik nu ook met dit tweede blogje doen….. Supertof als je het tot dit punt hebt kunnen volhouden met lezen; respect!! Tot de volgende!

Tschüss!, Bob


Reacties

Reacties

Marianne Kessels-Baur

Ich han genoate van dien oetgebreide blog??
Gans sjun waeke in kristied en Weihnachtsmarkte???

Jos Baur

Lees nu pas je bericht na je bezoek aan de Weldsjtad. Weer een tof vlot geschreven stuk!
Geniet van je avontuur, groet, Jos

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!